Irriterede øjne og tåreflåd

Hvorfor løber øjnene i vand?

Tåreflåd opstår, når produktion af tårevæske overstiger kapaciteten i tårekanalerne, der leder tårerne væk fra øjnene. Overløb og våde øjne kan således både skyldes øget tåreproduktion og blokering af tårekanalerne.

Øjenirritation

Den hyppigste årsag til kronisk tåreflåd er en reflektorisk overproduktion af tårevæske grundet irritation i øjets slimhinde. Denne refleks er også årsag til det tåreflåd man oplever, når der kommer et fremmedlegeme ind i øjet.

Det føles som om der er sand eller grus i øjnene, kløe eller som et fremmedlegeme i øjet. Mange oplever også tåreflåd, uanset om man er inde eller ude, sløring af synet og der er ekstra “søvn” i øjenkrogen om morgenen. Nogle oplever lysfølsomhed.

Symptomerne på øjenbetændelse i forbindelse med forkølelse og hos børn er helt anderledes, og typisk kendetegnet ved kort varighed og kraftig pusdannelse.

Allergiske tilstande, Sjögrens syndrom, aldersbetingede øjenlågsforandringer og fremmedlegemer i øjet er andre årsager til tåreflåd og irriterede øjne.

Behandling af tåreflåd og irriterede øjne

Har du irritation, ekstra sekret og fornemmelse af grus i øjnene, og er du over 60 år, så skyldes det ofte, at der er en irritationstilstand i de små kirtler der sidder i øjenlågene. Det kaldes øjenlågsbetændelse (blefaritis).

Øjenlågsbetændelse er ofte et kronisk problem, og kræver kun sjældent receptpligtig medicin, men vedvarende rensning.

Det lindrer at vaske øjenlågene med en lun serviet eller vaskeklud. Øjendråber i håndkøb hjælper ofte, specielt hvis du også har fornemmelse af grus i øjnene. Kig efter smørende øjendråber, der også bruges til tørre øjne.

Behandling af kronisk øjenirritation. Se “tørre, våde og irriterede øjne” hos Øjenforeningen. Tryk her for at komme til Øjenforeningens artikel.

Har du allergi og høfeber, er der altid kløe i øjnene samtidig med tåreflåd. Din egen læge er ofte den bedste ekspert på området, og kan rådgive dig om øjendråber og næsespray. Det kan også lindre at supplere allergibehandlingen med øjendråber med smørende virkning (kunstige tårer).

Tilstoppet tårekanal

Skyldes tåreflådet et problem i øjenlåget eller en tilstopppet tårekanal, kan langt de fleste patienter behandles med øjendråber eller ganske små operationer i lokalbedøvelse.

I sjældne tilfælde kan man se en større og akut betændelse i tåresækken, der giver både smerter og tåreflåd.

I sjældne tilfælde vil en større operation i fuld bedøvelse være nødvendig.