Floaters / glaslegemeuklarheder

Øjet har form som en bold, og det meste af væsken i øjet kaldes glaslegemet. Glaslegemets sammensætning ændrer sig gennem livet, og det kan føre til, at der på et tidspunkt opstår en pludselig ændring – det der kaldes glaslegemesammenfald.

Glaslegemesammenfald er et helt normalt fænomen, der typisk opstår over 55 års alderen, og skyldes, at væsken i øjet omorganiserer sig. I sjældne tilfælde kan der komme en rift på nethinden og nethindeløsning i forbindelse med, at glaslegemet falder sammen.

Jeg ser bevægelige uklarheder – hvornår skal jeg til øjenlæge?

Oplever du, at der pludseligt kommer sorte fluer, tydelige lysglimt og en grå ugennemsigtig skygge for synet, kan det være tegn på akut behandlingskrævende forandringer. Det er meget sjældent, at der kommer symptomer på begge øjne på samme tid.

Har du oplevet striber for synet, farver,  mønstre eller små uklarheder uden andre symptomer, kan du tage det mere roligt. Har du oplevet synsforstyrrelserne gennem længere tid, og er  symptomerne på begge øjne samtidig, så er der sandsynligvis ikke noget galt, men tale om normale aldersbetingede forandringer.

Jeg har i lang tid oplevet uklarheder for synet, og synes det generer mig.

Ændringer i glaslegemet kan føre til, at der opstår uklarheder (floaters), som man vedvarende lægger mærke til. Uklarhederne er der hele tiden, men generer måske ikke altid. I de fleste tilfælde er problemet lille, og der er er ikke behov for behandling. I enkelte tilfælde kan man opleve betydelige synsgener pga.uklarhederne, og der kan overvejes en operation.

Kan uklarhederne fjernes med operation?

Det normale indgreb er en kirurgisk fjernelse af glaslegemet i lokalbedøvelse på sygehuset. Det er et relativt stort indgreb i øjet, og også med risiko for at skade synet.

De seneste par år har der været mulighed for at behandle med laser. Det der hedder “Laser Vitreolyse”. Behandlingen er ny, og vi kender ikke helt de risici der er ved behandlingen, men vurderer dog, at en laserbehandling er et langt mere sikkert indgreb end en normal operation på glaslegemet.  Laser Vitreolyse udføres ikke på Sygehuset, men Øjenklinikken Valdemarsgade har laseren der skal bruges til behandlingen.

Såfremt du ønsker Laser Vitreolyse skal du selv betale. Udstyret er nyt og endnu ikke komplet installeret, men vi forventer snarest at kunne tilbyde behandlingen.
Du kan læse mere om glaslegemesammenfald hos øjenforeningen – tryk her for at se artiklen.